fredag 6. februar 2009

Ittens fargesirkel

Oppgave: Oppgave går ut på at vi skulle lære om Johannas Itten's farge teori. Vi må kunne farkesirkel, syv kontraster.

Fargesirkel består av: primærfarger, sekundærfarger og primærfarger.

Primærfarger: gult, blått og rødt fargene.
Sekundærfarger: det er farger som du fikk etter at du har blandet to primærfarger sammen.
Gult + Blått = Grønn
Gult + Rødt = Oransje
Blått + Rødt = Lilla
Tertiærfarger: etter at du har blandet primærfarger og sekundærfarger sammen så får du tertiærfarger. Blålilla, blågrønn, rødorangsje, rødlilla, gulgrønn og gulorangsje.

Syv kontraster:
1. Egenkontrast
2. Lys og mørk kontrast
3. Kaldt og varm kontrast
4. Komplementærkontrasten
5. Simultankontrasten
6. Kvalitetskontrasten
7. Kvantitetskontrasten



Prosess: Jeg startet med fargesirkel, jeg har tegnet og maler fargesirkel. Det var veldig vanskelig og blandet farger og finne fram det riktige farger.
Etter hvert så begynner jeg med farge blanding. Der skulle jeg blande det samme farger på ulike måtte, fra mørk til lys. Også har vi lært om de syv kontrastene.


Egenvurdering: Jeg har lært mye av denne periode. De var kjempe gøy i begynnelse, men etter en stund så begynner det og blir kjedelig, fordi jeg måtte sitte og male hele tiden. Men jeg er fornøyd med denne periode!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar